*اقیانوس دغدغه ها* *«باید ها و شاید های امتحانات در بوران…

*اقیانوس دغدغه ها*
*«باید ها و شاید های امتحانات در بوران کرونا»*

به قلم:مهدی رستگار
مدیر هنرستان فنی علم وصنعت ناحیه سه شیراز
20 آذر1399

چیزی از پاییز خزان نمانده در حالی که همه در فکر آمدن زمستان و بارش برف و باران و چگونگی مهار کرونا هستند، مدیران مدارس از پانزدهم شهریور با آغاز سال تحصیلی تا کنون شبانه روز با دغدغه های ریز و درشت از نبود امکانات تحصیل مجازی دانش اموزان، معلمان و شیوه ها و فنون آن، نبود محتواهای استاندارد، فشارهای روحی و روانی آموزش های مجازی بر دانش اموزان و معلمان و اولیا و قطع و وصل ممتد شاد، تهیه و تامین امکانات مدرسه برای کلاسهای حضوری احتمالی، تعمیر نگهداشت مدرسه و هزاران هزار دغدغه دیگر درگیر بوده اند، اقیانوسی از دغدغه ها که تنها مدیران مدارس تجربه دریانوردی در آن دارند و گوشت و پوست و استخوانشان تجربه آنرا دارد.
در این هنگامه بی هایهوی امتحانات نوبت اول سال کرونایی نزدیک است و مدیران در لابلای ابهام مه آلود آن گرفتارند
هنوز بخشنامه ای برای آن نرسیده و تمام رجوعات به بخشنامه های پیش از مهر است که مدرسه و کرونا را شرح داده اما وضعیت امروز با سه ماه قبل متفاوت شده امار مرگ میر کرونا قابل تامل شده، تعداد مبتلایان به عدد بیش از 10 هزار نفر رسیده، رنگ بندی کرونا چند دسته ای فوق قرمز، قرمز، نارنجی، زرد و سفید شده در حالی که شیوه نامه های رسمی آموزش وپرورش تنها 3 رنگ بندی را بیان کرده آنهم با شرایط تابستان و پیش از این خزان سخت کرونایی، بگذریم…..
امتحانات به زبان ساده سنجش استاندارد میزان یادگیری دانش آموزان از محتوای تدریس شده است تا مدرسه و سیستم آموزشی بتواند تخمین نسبتا صحیحی از عملکرد های آموزشی خود و دانش آموزان داشته باشد و سهل گرفتن یا سخت گرفتن امتحانات در علم فنون ارزشیابی و سنجش تحصیلی جایگاهی به معنای شرایط خاص ندارد
بلکه امتحان بجز داشتن قطعیت در طراحی یک سوال استاندارد نیازمند یک شیوه برگزاری واحد و استاندارد با کمترین احتمال تقلب را برای یک سنجش قابل ارزیابی در خود دارد
اما حال واژه به ظاهر زیبا اما با برداشت گوناگون از گوشه و کنار به گوش می رسد “تسهیل گری” این می تواند برداشت هایی با خطاهای راهبردی در اجرای امتحانات نوبت اول در دوران کرونایی مدارس باشد
تسهیل گری را بابستی تعبیر به تلاش مدیران برای اماده سازی امکانات مناسب و مطلوب در دسترس برای برگزاری امتحانات به بهترین شکل، استاندارد ترین حالت و یک ارزیابی و سنجش با خروجی آماری قابل اعتماد و اتکا برای برنامه ریزی آموزشی نوبت دوم قلمداد کرد و اگر آنرا به معنای سهل گرفتن سوالات امتحانی تعبیر کرد قطعا بوران کم توجهی های آموزش مجازی، عدم اطمینان و خطای برنامه ریزی از میزان یادگیری دانش آموزان و خطای درک از میزان تاثیر گذاری آموزش معلمان در آموزش مجازی را بر مدارس و سیستم آموزشی کشور تحمیل خواهد کرد
سختگیری بیش از حد نیز که بطور کلی در علم فنون ارزشیابی جایگاهی ندارد و تکیه هر مدیر یا معلم بر ان قطعا نشان از عدم پایبندی به اصول و علم معلمی و بنیان های علوم آموزش و پرورش
امتحانات تعبیر بر حیثیت آموزش و پرورش گردیده است و در واقعیت به دلیل اهمیت آن برای درک شرایط واقعی دانش آموزان، کلاسها، مدرسه ها و ادارات مناطق و نواحی استانها اجرای یک نوبت امتحانات کاملا علمی و استاندارد یک راهبرد صحیح و کلان برای مدیران، معاونان آموزشی ادارات، کارشناسان سنجش و ارزشیابی، روسای ادارات و ادارات کل و وزیر آموزش و پرورش است و در نوک پیکان اجرای آن معلمان و مدارس هستند که بایستی در این شرایط به اصل استاندارد بودن سوالات و چگونگی برگزاری ان بسیار اهمیت دهند
حال با وضعیت کنونی چه باید کرد؟
تغییر از رویکردهای امتحانات حفظی محور به سمت امتحاناتی که میزان درک مطلب و میزان فهم دانش آموزان از مطالب و محتوای دروس را نشان دهد میتواند راهبردی مناسب برای جلوگیری از اسیب های آزمون های مجازی باشد
یا بهره گیری از نوعی از امتحانات پژوهش محور در راستای محتواهای درسی همه میتواند کمک شایانی به ساختار نظام آموزشی برای انطباق با واقعیات امتحانات مجازی باشد
بنظر بسیار پیش ازین می بایست صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش چاره اندیشی نو در حوزه سنجش و ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی را به نظام آموزشی ارائه دهند
امروز، اگر سنجش و ارزشیابی و حصول نتایج منطبق بر واقعیات آموزش های صورت نگیرد نوبت دوم این سال تحصیلی هم از سوی دانش آموزان هم از سوی معلمان، هم مدارس و هم ادارات دچار خطای راهبری و تا حدودی قابل لمس کم توجهی قرار خواهد کرد و محصولات این سال تحصیلی که دانش آموزان هستند قدم در پایه بالاتر تحصیلی خواهند گذاشت که چالش های بسیار آموزش و یادگیری را بهمراه دارند
اما اجرای استاندارد یک امتحانات کمک خواهد کرد اسیب شناسی بهتر و واقع بینانه تری صورت گیرد تا جبران کاستی و تقوی