*دژنراسیون ماکولا”(AMD)* *زنگ خطری خاموشِ در آموزش مجازی*…

*دژنراسیون ماکولا”(AMD)*
*زنگ خطری خاموشِ در آموزش مجازی*

نویسنده متن:مهدی رستگار
تحلیلگر حوزه آموزش، مدیر هنرستان فنی علم وصنعت ناحیه سه شیراز
17 آذر1399

*زندگی سرشار از نور است و تصویر و زیبایی و لذت بردن از منظره ها*
*دیدن یک لبخند یا صحنه ای خنده دار یا مطالعه یک صفحه کتاب یا خواندن پیامی از یک دوست قدیمی همه اینها خلاصه در چشم ها هستند عضوی کم نظیر و با اهمیت در بدن که مشابهی ندارد*
چشم نیز به مانند هر عضو بدن بیماریها و اسیب های خاص خود را دارد
*با شیوع کرونا ویروس مدارس به دلیل نگرانی از اجتماعات انسانی، انتقال ان و کاهش مبتلایان و خطرات بالقوه بهداشت عمومی در حالت حضوری تعطیل و آموزش ها مجازی شدند*
نبود زیر ساختهای مناسب، عدم ارائه تسهیلات مناسب برای خرید لپ تاپ یا تبلت هایی با صفحات بزرگ و مکمل های آموزشی مناسب، عدم وجود محتواهای استاندار آموزش مجازی در کشور ، دانش آموزان، معلمان، کادر مدارس و مدیران مدارس مجبور به استفاده از تلفن همراه هوشمند شخصی با صفحات کوچک برای تولید محتوا، تدریس، یادگیری، حل تمرینات و سایر ارتباطات مجازی شدند
متخخصان و محققان حوزه چشم پزشکی بدون تردید اعلام نمودند نور صفحه موبایل توسط شبکیه چشم و لکه زرد در ان که کیفیت بینایی را ایجاد میکند، جذب و مواد سمی را آزاد میکند که در سنین بالاتر کم بینایی یا کور بینایی را رقم خواهد زد این بیماری در اصلاح پزشکی دژنراسیون ماکولا یا AMD نامیده میشود که سر منشا آن نور ابی صفحه موبایل است که به چشم وارد میشود
امروز و پس از حدود صد روز از زمان آغاز آموزش های مجازی به جز چالش های کیفیت آموزش، سلامت دانش اموزان، معلمان و مدیران و کادر مدارس در شرایط بسیار بهرنجی قرار گرفته است
عموم دانش اموزان و معلمان از درد مفصل مچ دست ها، سردردهای گاه و بیگاه و خستگی چشم ها در طول روز، گله بسیار دارند
اولیا نیز از چشمان بهت زده و خیره شده، جمع کردن چشم ها در حالات گوناگون در طول روز فرزندانشان پس از آموزش های مجازی بسیار می گویند
و این حالات در معلمان، معاونان و مدیران نیز با توجه به کوچک بودن صفحات موبایل، نیاز به خواندن ممتد مطالب و نوشته های ریز در صفحه موبایل شیوع گسترده ای یافته است
حدود 10 ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته، اما هیچگونه ابزار و تسهیلات آموزش مجازی نه در اختیار مدارس، نه معلمان و نه دانش اموزان قرار نگرفته است و همه بجز سایر امور شخصی که در تلفن همراه بصورت طبیعی دارند ساعتها، روزها و ماههاست که چشمان بایستی خیره به صفحه پرنور تلفن همراه باشد و قطعا اسیب هایی ماندگار میتواند در کمین این نسل ها و پرسنل جمعی مدارس باشد
*دژنراسیون ماکولا AMD تنها یک واژه جالب در علم پزشکی در این مقاله نیست واقعیتی بسیار مخاطره آمیز است که نیازمند توجه مسئولانه مسئولین وزارتی، استانی و منطقه ای است تا از تریبون سخنرانی و دستور و تحسین ها، حب و بغض های شخصی و بی ثمر ، یا نگرش متاسفانه غلط ساختاری،*
*”این سال تحصیلی هم بگذرد بالاخره خدا کریم است”* ، به جد دست کشیده و با درک واقعیات مطالبه گری، تامین اعتبارات لازم ابزار، امکانات و محتوای مناسبی را در اختیار مدارس و تسهیلاتی ارزان قیمت را برای اولیا برای تامین بگذارند
تاریخ همیشه قاضی عادلی بوده و خواهد بود و بیان حقایق عموما به کام هایی تلخ می آید اما سلامت بینایی میلیو نها انسان امروز در خطر است و هر شبانه روزی که میگذرد عوارضات ناشی از این نوع فعالیت مجازی بیشتر نمایان میگردد
عدم توجه برخی معلمان، مدارس و حتی اولیا به زمان مناسب آموزش مجازی با موبایل آسیب های آن بر بینایی و مفاصل منجر به نوعی آموزش غیر استاندار، آموزش های عصرانه و شبانه و صبحانه شده یا بهتر بگوییم شبانه روزی واژه واقعی تری باشد، که گویی قبل از کرونا هم اینگونه بود
راه را نبایستی به بیراهه برد
آموزش بنابر استاندارد اعلامی و بایستی منطق و درک درست از مطالعات و مقالات پزشکی و روانشناسی به روز را همراه با آموزش مجازی نمود تا با کمترین آسیب از این بحران های کرونایی عبور کنیم اما این جمله به معنای سلب مسئولیت از ساختار اداری و ستادی آموزش و پرورش، دولت و مجلس نبوده وآنها می بایست در سریع ترین زمان ممکن و از تمام امکانات و ابزارهای قانونی موجود جهت رفع این کمبود ها و نواقص بهره گیرند تا سلامت شهروندان به ویژه نسل امروز دانش اموزان، معلمان و کادر مدارس حفظ گردد
*جمعیتی معادل یک پنجم جمعیت کشورمان ایران………*