*جوانه هایی برای آینده فارس وایران* {نگاهی تحولی به مدارس…

*جوانه هایی برای آینده فارس وایران*
{نگاهی تحولی به مدارس ابتدایی و ضرورت توجه خاص به آن}

به قلم :م. رستگار
تحلیلگر و مدیر هنرستان
شیراز آذر99

*نوزادی در شهر یا روستایی در فارس یا ایران ما متولد میشود، شور و شعف و تبریک و شاد باش و لبخند آغازین روزهای آن است و هر فرهنگی در اقوام، ایلات و رسوم استان فارس بگونه ای، یکی قربانی میکند، دیگری ساز و نقاره می آورد و در دنیای نیمه مدرن امروزی دسته دسته گل هاو شیرینی در هر محفلی است.*
*پس از ان مادر در بی بدیل و بی نظیر ترین شکل آن آموزش به نوزاد چند روزه را آغاز میکند*
با نوزاد ارتباطی برقرار چشمی، صدایی و کلامی میکند که ثمره اش فهم، درک ودر نهایت سخن گفتن به هر گویش یا زبانی در پر تنوع ترین فرهنگ ها در استانی چون فارس است
سپس راه رفتن و در کمال کم نظیرش محبت، مهربانی و شیرینی نوع دوستی است
با آغاز دوران ابتدایی، تحولی بزرگ رخ خواهد داد، چتر حمایت خانواده کمی برداشته شده و مدرسه، معلم و هم کلاسی ها نورشان برای رشد اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی و شغلی تابیده میشود
*مدارس ابتدایی ، آینده ایران هستند*
هر چه در ابتدایی کاشته شود در دو دهه آینده کشور برداشت خواهد شد
امروز همه دغدغه شغل، تحصیلات، رفاه و تامین اقتصادی را بزرگترین مانع رشد جمعیتی و ازدواج در کشور میدانند
در بسیاری از اقوام مستقر در فارس که ریشه تاریخی نیز دارند که در سنت هایشان ازدواج پسران پیش یا پس از سربازی یا بین سنین 18 تا بیست و چند سالگی بود امروز سن ازدواج به بالای 30 سال سوق پیدا کردم
اشتغال، شناخت مشاغل و حرف، مهارت آموزی شغلی، استعداد یابی، توانمند سازی، اشنایی مقدماتی با کارآفرینی، رشد نگرش های اجتماعی و هزاران راهکار کوچک و بزرگ مدارس ابتدایی را در شاهراه توسعه کشور قرار می دهد
ابتدایی ترین نیازها در ابتدایی ترین مدرسه وقتی هم جوشی عملکردی را در ذهن و اندیشه دانش اموزان از طریق بازی کردن گروهی، فردی و مشارکتی ایجاد گردد قطعا در دوره متوسطه اول بحران یادگیری و هدایت تحصیلی را کاهش و شاخه به شاخه شدن و تغییرات نا آگاهانه رشته ای را در دوره متوسطه دوم به شدت کاهش و تحصیلات دانشگاهی را نیز اگاهانه تر میکند
آموزش های ضمن خدمت تخصصی آموزگاران مدارس ابتدایی در جهت ایجاد مهارت های لازم برای ورود به دنیای خلاقیت ها و کشف استعدادها و هدایت گری صحیح
تامین نیازها و ابزارها و امکانات اولیه آموزش های کار گروهی و کار تیمی برای مدارس ابتدایی بصورت سازمان یافته
بازدید ها از مراکز علمی، تولیدی و حتی صنعتی برای گروههای دانش آموزان ایتدایی
برگزاری کارگاههای زمان کوتاه آموزش مهارت در مدارس ایتدایی
تغییر ماهیت محتواهای آموزشی به سمت و سوی رشد خلاقیت، نوآوری های فردی و گروهی در بین دانش اموزان
اکتشاف و تحریک ذهنی حل مسائل بصورت های خلاقانه در بین دانش آموزان

طبیعت گردی و کشف محیطی بعنوان یک برنامه آموزشی توسط مدارس ابتدایی
تصویب آزادی عمل چند ساعته مدارس ابتدایی و حتی متوسطه اول و دوم در چارچوب دروس هفتگی خود برای رشد ذهنی، تمرین خلاقیت و کارآفرینی و توسعه مهارتهای اجتماعی و شغلی در دانش آموزان که متاسفانه هم اکنون وجود ندارد
تهیه و تامین امکانات پخش فیلم و تصویر و صدای با کیفید در کلاس های درس بصورت سازمان یافته و عادلانه برای همه مدارس
تهیه محتواهای الکترونیکی خلاقانه، نواورانه و مناسب در راستای ایجاد سناخت دانش اموزان و پخش برنانه ریزی هدف مند در کلاس ها
و دهها کار مطلوب دیگر….
*امروز مدارس ابتدایی در ساختار ناعادلانه ای متاسفانه در دسته بندی به شدت غیر برخوردار، نیمه برخوردار و به شدت برخوردار قرار میگیرند*
*این تقسیم بندی به دلیل نبودن سرانه های مناسب و رسمی، نابرابری های اقتصادی و فقر و ثروت در بین اولیا و میزان مشازکت های مالی اولیا نهفته است*
*مدارسی چندین میلیونی تا مدارسی که در کاغذ و ماژیک و هزینه های انرژی خود مانده اند*
مدارسی در نقاط برخوردار شهری و مدارسی کم برخوردار حاشیه شهرها و روستا ها به شدت هم در منابع مالی و هم نیروی انسانی متخصص دچار چالش های عدیده اند و کیفیت آموزش تحت تاثیر نابرابری ها، فقر و مشکلات صحنه مبارزه بی امان آموزگاران و مدیران مدارس ابتدایی برای یادگیری بهتر دانش اموزان است
*ابتدایی ستون وسط خیمه آینده ایران است بنظر بازنگری و اصلاح و توجه به آموزش و یادگیری ضمن خدمت معلمان، مدیران اولین گام در این مسیر است*
مسیری با نیازهای اساسی و بنیادین برای رسیدن به یک کشور توسعه یافته……