*?پرورش مجازی!!* *✍?به قلم:مهدی رستگار* *تحلیلگر و مدیر…

*?پرورش مجازی!!*

*✍?به قلم:مهدی رستگار*
*تحلیلگر و مدیر هنرستان فنی علم وصنعت ناحیه سه شیراز*

*با شنیدن این کلمات چه احساسی پیدا میکنید:*
*_کرونا، مرگ، بستری، بدحال، ماسک، رعایت، پروتکل، برخورد، پلمپ،فقر، آسیب، گرانی، تورم، سقوط، مقصران، مومو، اختلاس، دستگیری، متهم فراری، محلول ضد عفونی، سرقت، دزدی، قرنطینه، ممنوعیت تردد*
*اینها واژگانی هستند که که با روشن نمودن تلویزیون از شبکه خبر گرفته تا 1 و2 و…. ، یا با باز کردن هر شبکه اجتماعی با چشم میبینی و با گوش میشنوی!!!!*
*پرسش اینجاست کرونا ماهیت دسترسی دانش آموزان به تلفن همراه، شبکه های اجتماعی، اینترنت دچار تغییرات بنیادین شده، تلاش برای خرید گوشی تلفن همراه هوشمند، حجم اینترنت بیشتر، زمان بیشتر بودن با گوشی تلفن همراه، همه اصولی که حدود 10 ماه قبل نامناسب، مضر و آسیب زا قلمداد می شدند امروز مهم، ضروری و حیاتی شده اند*
*حال یک پرسش ذهن انسان را درگیر می‌کند آموزش مجازی با کم و کیف خود از منظر فقرا و اغنیا در حال اجراست، از فقر مطلقی ها، فقر میانی ها و زیر خط فقری ها که تمام تلاش برای ایجاد دسترسی مناسب به نوعی گوشی یا تبلت یا تلفن همراه است که امیدواریم تا پیش از پایان سال تحصیلی ایجاد گردد یا دولت و مجلس با تصویب یک اعتبار مناسب آنرا حل کنند*
*آموزش‌ و پرورش در جز دوم و اساسی خود واژه پرورش را همراه خود دارد، جزئی جدایی ناپذیر از آموزش*
*بنظر پرورش قبل کرونا خود علیرغم همه تلاش دست اندرکاران چالش های بسیاری را با توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی داشت*
*اما امروز کرونا، پرورش را مجازی نموده*
*پرورش مجازی، تربیت نسلی از دانش آموزان است که به همه داده ها دسترسی دارند اما سیستم آموزشی و تربیتی کشور به آنها دسترسی فیزیکی ندارد*
*با بررسی داده ها، زیر ساخت‌های شاد و بخشنامه ها وزارتی متوجه می‌شویم سیستم سنت گرای آموزش و پرورش کشور چگونگی پرورش مجازی را با گسیل کردن، فایل و فیلم و نوشته و کلیپ آنهم در حجم گسترده اشتباه گرفته و مجددا در دریافت مستندات و عکس و تصویر و انتشار آن غرق شده است*
*همانگونه که کرونا بنیان های آموزش سنتی و تخته و کلاسی را دگرگون ساخته و امروز شاهد کیفی تر شدن و واقع بینانه تر شدن آموزش درسي هستیم پرورش مجازی نیز بایستی متاثر از آن و قبول واقعیت های مجازی ظرفیت سازی و کیفیت بخشی به واقعیت های آن بپردازد*
*طرح ها، برنامه ها و مسابقات حوزه پرورشی مدارس و ادارات و استانها نه تعطيل و نه اصرار بر روش های سال‌های قبل گردد*
*ساختار سازی مجازی، ساماندهی مجازی، تشکیل اتاق های فکر برای راهکار سازی خلاقانه، توجه به دانش آموز، ابزار در اختیارش و دوران کرونا، شرایط روحی و جسمی متفاوت در دوران کرونا چراغ راه برنامه ریزی متفاوت و منطبق با این دوران است*
*تشکیک نسبت به مسائل ، تهییج ناگهانی همراه وقایع اجتماعی و…. ، عدم تسلط و نظارت میدانی سیستم آموزشی، مدیران و مدارس ، عدم دسترسی فیزیکی و چهره به چهره به دانش آموز ، عدم اثر گذاری مستقیم از مولفه های سابق تاثیرات روحی و روانی استفاده ممتد از تلفن همراه، عاطفه و مهر مجازی ، پرورش مجازی را بسیار بسیار برای آموزش و پرورش امروز حیاتی و حساس نموده*
*متاسفانه آموزش و پرورش عموما تمام بار مسئولیت خود را به دوش مدیران مدارس منتقل و گویی مدیران متخصصان، دانشمندان و اندیشمندان و نخبگان و کاریزماتیک ترین انسانهای هستی اند و حلال همه مشکلات و مصائب و چالش ها هستند*
*اما در اصل مدیران مدارس باید متخصصان، کنشگران و فعالان حوزه پرورش را همانند آموزش در اختیار داشته باشند*
*کرونا یک امر زودگذر نیست که مهر را به خرداد رساند و سال تحصیلی را خاتمه یافته قلمداد نمود، هر ساعت و هر روز آموزش مجازی که تمام سیستم بر آن متمرکز شده نیازمند تربیت و پرورش مجازی منطبق با شرایط است*
*⁉️حال پرسش من از شما:*
*آیا سیستم آموزشی در حوزه پرورش مجازی توانسته خود را با واقعیات مدارس، دانش آموزان و اولیا منطبق کند؟*