⭕️نفرات برتر كنكور در كدام مدارس درس خوانده اند؟ ✍️زهره…

⭕️نفرات برتر كنكور در كدام مدارس درس خوانده اند؟
✍️زهره ضياءالملكى

?هر ساله با انتشار نتايج كنكور، آمارهايى از سهم انواع مدارس در نفرات برتر كنكور منتشر مى شود. تقريبا همه ساله، ٧٠ درصد رتبه هاى برتر كنكور از دانش آموزان سمپادى هستند. ٣٠ درصد باقى مانده بين مدارس غير دولتى يا غيرانتفاعى، نمونه دولتى و دولتى عادى تقسيم مى شود.

?در خصوص درصد تخصيص حدود ٧٠ درصد رتبه هاى برتر كنكور به دانش آموزان سمپاد، بايد گفت:

١. از آن جا كه در صورت اعتبار و روايى مناسب آزمون ورودى سمپاد، دو درصد دانش آموزان با ظرفيت فكرى و توانمندى، انگيزه و پشتكار بالا، به احتمال بالا، وأرد اين مدارس مى شوند؛ منطقى خواهد بود كه اين دانش آموزان در بقيه مراحل تحصيلى نيز به دليل ظرفيت و توانمندى بالاتر، موفق تَر باشند.

٢. از ديگر سو، با توجه به آن كه مدارس سمپاد، در مقايسه با ديگر مدارس، از كيفيت آموزشى نسبتا بالاترى برخوردار هستند ؛ مسلما دانش آموزان اين مدارس، خواهند توانست؛ به فهم عميق ترى از مفاهيم با رويكرد تحليلى، دست يابند.

٣. نتيجتاً، موفقيت هاى تحصيلى دانش آموزان سمپادى، از يك سو به دليل ظرفيت ها و توانمندى هاى ذاتى و خاص شان و از ديگر سو، به دليل آموزش با كيفيت تَر ، از احتمال بالاترى برخوردار است.

در سال هاى گذشته با تقريب، هر ساله، فارغ التحصيلان مدارس سمپاد، حدود ٧٠ درصد رتبه هاى برتر كنكور را به خود اختصاص داده اند.

نكته آن كه در آمارهاى داده شده؛ چند مورد مورد خلط ملاحظه مى گردد:

*آمار قبولى كنكور مدارس دولتى ٥ درصد عنوان و مورد تأسف عموم، واقع شده است.
اين در حالى است كه “مدارس سمپاد و نمونه دولتى نيز
خود، جزء مدارس دولتى” هستند.

در برخى سال ها، در گزارش هاى آمارى، مدارس سمپاد را همچون مدارس غيرانتفاعى، مدارس پولى به شمار آورده اند.
اين در حالى است كه مدارس سمپاد، هرچند شهريه اى اندك و معادل نصف شهريه مصوب پايه مدارس غيردولتى دريافت مى كنند؛ ولى حدود ٣٠ درصد، دانش آموزانشان، بدون شهريه يا با تخفيف شهريه درس مى خوانند.
مى توان گفت مدارس سمپاد، با ايجاد امكان آموزش باكيفيت، براى دانش آموزان كمتر برخوردار، در ايجاد عدالت آموزشى با كيفيت، براى فرزندان همه اقشار جامعه، پيشتاز بوده اند. هرچند انتظار مى رود با احياء ساختارى “سازمان ملّى پرورش استعدادهاى درخشان”، شهريه فعلى مدارس سمپاد، هم چون ديگر مدارس دولتى، قطع گردد.

*با لحاظ آن كه مدارس سمپاد و نمونه دولتى، مدارسى دولتى با كيفيت آموزشى بالاتر هستند؛ وقتى از درصد قبولى ٥ در صدى براى مدارس دولتى سخن گفته مى شود؛
خواسته يا ناخواسته، با إلقاء غير دولتى بودن مدارس سمپاد و مدارس نمونه دولتى، از يك سو، اين مدارس در مقابل مدارس دولتى عادى قرار گرفته؛
از ديگر سو، اعتماد به نفس، طبقه متوسط و كمتر برخوردار نشانه مى رود و كل جامعه را به تأسف به عدم دسترسى طبقه كمتر برخوردار به آموزش با كيفيت و موفقيت تحصيلى سوق مى دهد.
در حالى كه دسترسى دانش آموزان با ظرفيت و توانمندى علمى، از همه اقشار جامعه، به آموزش با كيفيت از اهداف ايجاد و حفظ مدارس سمپاد و نمونه دولتى به عنوان مدارس دولتى باكيفيت بوده است.

****با اين حال، سهم ٥ درصدى مدارس دولتى عادى، هرچند دانش آموزان توانمندتر مدارس دولتى در مدارس سمپاد و نمونه دولتى درس مى خوانند؛
نشان از كيفيت آموزشى غيرقابل دفاع مدارس دولتى عادى با بيشترين پوشش و گسترش كشورى دارد؛ كه مى بايست “ارتقاء كيفيت آموزشى” آن در اولويت سياست گذارى كلان آموزشى كشور قرار
گيرد.

تأكيد بايد كرد كه كيفيت نظام آموزشى ملّى-دولتى را نه در توزيع نفرات برتر آزمون سراسرى كنكور ، بلكه در ميانگين كشورى امتحانات نهايى پايه دوازدهم، كه حدود ١٢ مى باشد و يك گام عقب تَر، در آزمون هاى اعتبارسنجى نظام هاى آموزشى بين المللى پايه چهارم و هشتم تيمز و پرلز، با نتايج قهقرايى در مقايسه با ديگر كشورها، بايد سنجيد و تحليل نمود.

اين ارزيابى هاى ميانگين، كه كمتر مطرح و عمومى مى شود؛ پيام هايى تأمل برانگيزتر و هشدارهايى جدى تَر در كيفيت پرورش نسل حال و آينده كشورمان دارد.

آيا بهتر نيست؛ هدف گذارى ارزش آفرين ارتقاء ميانگين امتحانات نهايى پايه دوازدهم كشورى، جايگزين بحث تأسف بر سهم ٥ درصد مدارس دولتى در رتبه هاى برتر كنكور گردد