🔻شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی: ادبیات آیینی ما گرفتار…

🔻شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی: ادبیات آیینی ما گرفتار جناح‌بازی است

✔️محمدعلی خرمی مشکانی: مرثیه و شعر عاشورایی چندسالی است که از نظر وزن و مضمون و شکل ارائه اثر هنری دچار تغییرات اساسی شده است. شاعران ترجیح می‌دهند به توصیف چشم و ابرو و قد و قامت بپردازند و شورها جایگزین مرثیه‌های سنتی شده است. موافقان این تغییرات معتقدند با شعرهای سابق نمی‌توان جوان امروزی را به هیئت آورد و منتقدان می گویند این نوع مضامین با حماسه عاشورا نسبتی ندارد و نمی‌تواند شور حسینی را به شعور حسینی برساند.
دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی معتقد است «محور و عمود شعر آیینی توجه به عزاداری سنتی است.» همزمان با ایام محرم، در گفت‌وگو با این استاد دانشگاه به نقد شعرها و نوحه‌های رایج در عزاداری‌های امروزه پرداختیم:

🔹در شعر خود محتشم که عالی است و مورد توجه واقع شده می‌بینید درباره حضرت قمر بنی هاشم یک کلمه اشاره نشده است، با این‌که محتشم بعد از فوت برادرش شعر عاشورایی سرود. این نشان می‌دهد که در آن دوره کوشش محتشم پرداختن به کلیات مصیبت و ماجراست. اما شما الآن یک کتاب صد صفحه‌ای، ۴۰۰ صفحه‌ای شعر برای حضرت رباب دارید.

🔹از روضه‌خوانی‌های مرحوم کوثری به شکل خاصی رسیده‌ایم که به قول خودشان شور ایجاد می‌کنند، پا به زمین می‌کوبند، حسین را حُسِیْ می‌گویند، پیرهن بیرون می‌کشند و کارهای از این قبیل. شاعران وقتی دیدند که مداحان ما چنین شعرهایی می‌خواهند، آنها هم شعرهای جدی‌شان را به شعرهایی که به قول خودشان شورآفرین است تبدیل کردند. نوعی نوحه پاپ رایج شده است.

🔹ما در حوزه عزاداری وارد یک مجموعه و چرخه تجاری شدیم که شاعران از مداحان خاصی پول می‌گیرند و شعر برای آنها می‌گویند، مداحان در هیئت‌های خاصی می‌خوانند و هیئتی‌ها هم مداحان خاصی را دعوت می‌کنند.

📎 پیوند به متن کامل این گفت‌وگو در سایت دین‌آنلاین

🆔 @dinonline